Nevěřte Influencer bullshitům

Nedávno jsem psal článek o travel bloggerech a influencerech. Byla to moje reakce na jinak skvělý kurz Travel Geekery, ve kterém mi trochu chyběla tvrdá fakta. Rád bych se na tomto místě Veronice omluvil, protože její kurz byl zlatý proti tomu, co předvádí PR oddělení agentury Get Boost. Rozumím tomu, že prodat české Youtubery velkým inzertním klientům chce trochu invence a leštění, ale opravdu jim zbaštíme všechny bullshity?




Tento post vzniká jako reakce na článek “Dá se státní podnik propagovat youtubery? Takhle to zkusily České dráhy”, který vyšel na tyinternety a asi omylem není označen jako PR, což bezesporu je. Dozvíte se v něm, že České dráhy si přes Get Boost najali partu českých YouTuberů a propagovali přes ně “úspěšně a spokojeně” své služby mladým.

Nedokážu kampaň posoudit, protože nejsem cílová skupina, takže to že mě úplně minula je v pořádku. Vůbec nehodnotím kvalitu dodané služby od Youtuberů neb opět platí, že nejsem cílová skupina. Ale když celý "odborný" článek stojí na následujících výsledcích kampaně, je mi do breku. Konkrétně cituji:

Výsledky kampaně
Přes 382 000 zhlédnutí videí na YouTube.
90% nárůst followerů na Instagramu.
Přes 31 000 likeů a 105 komentářů na Instagramu.
Soutěž na Instagramu: 250 účastníků
K tomu si České dráhy pochvalovaly i prodejní výsledky Jízdenky na léto. 


Takže:

  1. Vůbec netušíme jaké byly náklady na kampaň, takže nedokážeme posoudit ROI.
  2. Počet zhlédnutí videa není nutně počet “doručení informace o ČD”, ale počet spuštění videa, které nemuselo být dokoukáno až ke zprávě o ČD a hlavně nic neříká o počtu unikátních zasažených uživatelů.
  3. Počet followerů a likeů je sice hezké honění ega, ale ČD to nepřineslo ani jedinou korunu obratu!
  4. 250 účastníků ve spotřebitelské soutěži je vážně úspěch? Lidi probuďte se!
  5. “ČD si pochvalovalo i prodejní výsledky” je věta jak z PR oddělení! Kolik se prodalo? Respektive o kolik víc se prodalo? respektive o kolik víc se prodalo díky kampani?


Takže jsme se kromě PR nedozvěděli vůbec nic. ČD je natolik zavedená značka, že nelze argumentovat brandingem. Nevíme kolik to stálo, nevíme kolik to přineslo a upřímně ani nevíme jestli se to vůbec pokusil někdo měřit nebo jestli se ČD spokojili s pocitem, že jsou IN? Doufám, že klient dostal smysluplnější čísla, ale proč je tyinternety neuvedou, když už o tom píšou?

Prosím všechny, kdo se chtějí pochlubit nějakou úspěšnou kampaní, nevěšte nám na nos ty “like” a “view” bullshity a položte na stůl tvrdá čísla. Za like si nekoupí ČD ani novou lokomotivu, ani nezaplatí pomocí zhlédnutí průvodčího!

Komentáře

  1. Super. Díky za feedback. Já nijak nehodnotím kampaň - šla mimo mě a to je v pořádku. Jen ten článek a ta zveřejněná "čísla" jsou strašná. Bohužel to ukazuje, jak agentury prodávají new media klientům tím, že jim věší bulíky na nos

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem 19ti letý student poměrně altivní na soc. síťích. Patrně jsem tedy cílovka, ale kampaň jsem vupbec nezachytil...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík za reakci. To se může stát, ale zajímalo by mě, jak ji hodnotí někdo, koho zasáhla

      Vymazat
  3. Já jsem teda taky žádnou takovou kampaň nezaznamenal, ale spíš mě zaráží, že žádný z těch Youtuberů neoznačil své video jako reklamní, což podle mě musí udělat....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oni nemusí, zákon na YT zatím nemyslí. Navíc si myslím, že aspoň trochu rozumný dívák to pozná. Nicméně je otázkou smysluplnost celé kampaně už od jejího zadání

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak jsem uběhl půlmaraton