CES2017: Trendy, novinky a překvapení

CES je největší veletrh spotřební elektroniky na světě. Letos slaví 50. ročník a jak je zvykem, probíhá na začátku ledna v Las Vegas. Mám možnost zde být již po desáté, takže mohu celkem dobře porovnat, jak se vyvíjí jak veletrh, tak i spotřební elektronika jako taková. Pokusil jsem se shrnout své postřehy a pocity po 3 dnech na veletrhu.




Nejdynamičtější ročník co jsem zažil

Letos se CES proměnil asi nejvíc za těch deset let co pamatuji. Došlo k velkým přesunům vystavovatelů a dokonce celých oborů mezi jednotlivými halami. Veletrh opět povyrostl a je nyní rozdělen do tří obrovských lokací. Zpřísnila se bezpečnostní opatření, šetří se na novinářích a obecně infrastruktuře veletrhu. V dopravě letos poprvé výrazně dominují Uber a Lift, které jsou populárnější než shuttle busy a klasické taxíky. A mění se toho mnohem víc.

Například letos poprvé jsem ve větší míře zaznamenal expozice zavřené v pátek odpoledne a sobotu z náboženských důvodů. Můj oblíbený Starbuck nahradilo noname bistro a WiFi v press centru se letos jmenuje  Darthvader :)


Regionální posun inovací

CES je již dlouho opravdu globální záležitostí, jak z pohledu vystavovatelů, tak návštěvníků. Je zajímavé sledovat, jak se geograficky mění to, odkud přichází nejvíc inovací a energie do spotřební elektroniky. Před deseti lety to bylo USA a Japonsko - hlavní trendy určovali americké IT firmy a Japonští výrobci. Před pěti lety to už byla Korea, Thaiwan a Silicon Valley startupy. Letos je opravdu silně cítit vzestup Číny, která se mění z výrobny ve skutečného inovátora. Na veletrhu dominují značky jako Xiaomi, ZTE, Huawai, Panda apod. V posledních 2 letech je také vidět velice intenzivní státní podpora pro start-upy v některých evropských zemích. Francie, Holansko, Německo jsou tahouny a letos první pokus podnikl i CzechInvest, byť zatím spíš symbolický.

Co je trendy

Proti loňskému roku se výrazně změnila struktura těch oborů, které jsou trendy či chceteli IN. Než se k nim dostanu podrobněji, rád bych zdůraznil, že Trendy nutně neznamená významný, úspěšný či perspektivní. Jde o oblasti, které se nejaktivněji prezentují a do nichž se nejvíc investuje. Jestli uspějí, jak masově a zda budou profitabilní se teprve ukáže.

Roboti a umělá inteligence

Zejména v Silicon Valley se do  umělé inteligence investují v posledním roce neuvěřitelné sumy. Strojové učení, umělá inteligence a roboti jsou vidět ve všech oborech. Asi největší pozornosti se dnes věnuje samořídícím autům, ale záběr je mnohem větší. Osobně v AI vidím největší potenciál na zlomové produkty.


AR a VR

Další oblastí, která vyzrává do podoby konkrétní a zajímavých produktů je rozšířená realita (AR) a virtuální realita (VR). Nejdál mi dnes přijde záznam 360°videa, což je oblast, ve které se letos objevily desítky skvělých produktů. I zobrazování se výrazně posunulo kvalitativně dopředu a zejména v oblasti zábavy a her má šanci na masové rozšíření.

Mobilní 5G sítě

Hodně se letos mluví o mobilních sítích 5. generace. Hráčů, kteří chtějí mluvit do specifikace 5G je hodně a potenciál je obrovský. Sice to bude ještě pár let trvat, ale 5G sítě mohou zcela změnit naše návyky v oblasti přenosu dat.

Chytré cokoli

Oblasti chytrých domů, fitness, zdraví a nositelné elektroniky letos neuvěřitelně dospěly. Ze startupů se staly zavedené značky, trh se konsoliduje, revoluci nahrazuje evoluce a řada produktů začíná dávat mnohem větší smysl než dřív.


Drony

Asi největší potenciál tržního růstu mají letos drony. Technologie dospěla, produkty jsou dostupnější, spolehlivější, snáze ovladatelné a sexy. Kdybyste nevěděli co mi dát letos k narozeninám, tak DJI Mavic PRO je správná volba. Mimochodem právě v době CESu bylo oznámeno, že DJI (výrobce dronů) koupil Hasselblad (tradiční top foto značku). Ano, dronaři kupují špičkovou foto značku, ne obráceně!

Co je spíš out

Jsou i obory, které jsou na ústupu ze světla reflektorů. Tím neříkám, že zaniknou, jen mají své zlaté časy už za sebou nebo se ukázalo, že potenciál na masovost v nich prostě není.

Digitální fotografie

Svou opravdu těžkou dobu zažívá tradiční digitální fotografie. Novinky představené na CES jsou k smíchu nebo možná k pláči. Nikon představil D5600, který rozhodně nenaplnil očekávání zejména s ohledem na to, že ani na photokině Nikon nezazářil. Canon představil G9 X II, což také není to, po čem by všichni toužili. Panasonic představil model GH5, který vlastně představil už na photokině a pár objektivů, Fujifilm se zmohl jen na “grafitovou” edici jinak skvělé X-Pro2 a Olympus pro jistotu letos nedorazil. Na stánku Sony je největší inovací to, že po mnoha letech konečně předělali stánek, ale nových produktů zde příliš nenajdete.

Počítače

Úplně out jsou počítače a je jedno jestli stolní nebo notebooky. V oblasti procesorů je největší zprávou, že Microsoft a možná i Apple plánují přidat podporu ARM procesorů v klasických počítačích. Notebook se třemi 4K displeji vypadá impozantně, ale kdo si ho koupí upřímně nevím. Dokonce ani USB-C a TB3 nestačili na to, aby stánky výrobců příslušenství, komponent a perifesií za něco stály. Počítače jsou prostě nuda!

Mobilní telefony a tablety

Bohužel v zásadě to samé platí o mobilních telefonech a tabletech. V této oblasti jsme dosáhli stavu, kdy výrobci nevědi, jakou další smysluplnou inovaci přinést. Displeje jsou špičkové už i v těch nejlevnějších modelech. Výkon, fotoaparát, úložiště - vše je lepší než co většina uživatelů dokáže využít. A tak jedinou zásadní změnou je nástup čínských výrobců do vyšších cenových kategorií.

Gadgety a start-upy

Svým způsobem opadá zájem i o nejrůznější “chytré” gadgety. V Eureka parku je sice 600 startupů a nabízejí více či méně smysluplné novinky, ale zřejmě jsme už vyčerpali představivost tvůrců a hlavně reálné potřeby uživatelů. Asi nejzajímavější novinkou tak je Lego Boost. Víc o limitech v inovaci jsem napsal v samostatném článku.

3D tisk

A posledním otloukánkem je bezesporu 3D tisk. technologie je to krásná, produkty jsou vyladěné a i letos mají svou sekci na CES. Nicméně se ukázalo, že 3D tisk patří do komerční sféry, ale domácnosti jej zatím nechtějí a nepotřebují. Ambice stát se tahounem spotřební elektroniky se nenaplnila a trh se konsoliduje. Nejzajímavější zprávou v oboru je tak fakt, že českému Prusa3D se obrovsky daří a letos rozhodně z českých firem zazářili na CESu nejvíc.

Překvapivé návraty

Na závěr bych rád přidal několik návratů, které aspoň mě osobně překvapili.

V první řadě je to fakt, že výrobcům televizí se po špatných letech opět daří najít smysluplnou inovaci. Po propadáku v podobě 3D TV a neúspěšném trendu zakřivených televizí se ukázalo, že OLED obrazovky se 4K a 8K rozlišením a HDR technologií dokáží reálně výrazně zlepšit zážitek uživatele. Zatím nejde o cenově dostupnou technologii a obsahu ve 4K není dost, ale během krátké doby si dokáži představit další generační skok v kvalitě TV.

Z firem překvapí návrat severských Ericssonu a Nokie. První jmenovaný se snaží bojovat o podíl v přechodu na 5G sítě zejména s čínskými výrobci infrastruktury a na CES se vrátil po letech. Nokia zase koupila Whithings a snaží se kromě návratu na trh mobilních telefonů proniknout i do oblasti fitness a zdraví.



Panasonic letos poprvé výrazně propaguje na CES svojí znovuoživenou značku Technics, která pro mě bývala srdcovkou. Inu, i Japonec se může zmýlit.

A asi nejpikantnější novinkou na CES pro fotografy je oznámení znovuoživení výroby tradičních filmových materiálů Kodak. Kodak se snaží vrátit i v oblasti digitální fotografie a investuje i do VR.


Závěr

Je neuvěřitelné, jak rychle se spotřební elektronika mění. Jde o důsledek určité krize, kterou obor prochází. Nejde o krizi ekonomickou, příjmy jsou obrovské, ani technologickou. Jde o krizi očekávání. Posledních 15 let bylo IT a spotřební elektronika něčím, co nás rok co rok zásobovalo bombastickými novinkami a my jsme si na to zvykly. každý rok bylo něco opravdu revolučního, co měnilo nějaký tržní segment. Inovace pokračuje, ale už nedokáže být tak rychlá a tak bombastická. Osobně si myslím, že na řadě jsou jiné obory.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Proč se prodeje iPadů propadají?