CES2017: Trendy, novinky a překvapení
CES je největší veletrh spotřební elektroniky na světě. Letos slaví 50. ročník a jak je zvykem, probíhá na začátku ledna v Las Vegas. Mám možnost zde být již po desáté, takže mohu celkem dobře porovnat, jak se vyvíjí jak veletrh, tak i spotřební elektronika jako taková. Pokusil jsem se shrnout své postřehy a pocity po 3 dnech na veletrhu.
Například letos poprvé jsem ve větší míře zaznamenal expozice zavřené v pátek odpoledne a sobotu z náboženských důvodů. Můj oblíbený Starbuck nahradilo noname bistro a WiFi v press centru se letos jmenuje Darthvader :)
V první řadě je to fakt, že výrobcům televizí se po špatných letech opět daří najít smysluplnou inovaci. Po propadáku v podobě 3D TV a neúspěšném trendu zakřivených televizí se ukázalo, že OLED obrazovky se 4K a 8K rozlišením a HDR technologií dokáží reálně výrazně zlepšit zážitek uživatele. Zatím nejde o cenově dostupnou technologii a obsahu ve 4K není dost, ale během krátké doby si dokáži představit další generační skok v kvalitě TV.
Z firem překvapí návrat severských Ericssonu a Nokie. První jmenovaný se snaží bojovat o podíl v přechodu na 5G sítě zejména s čínskými výrobci infrastruktury a na CES se vrátil po letech. Nokia zase koupila Whithings a snaží se kromě návratu na trh mobilních telefonů proniknout i do oblasti fitness a zdraví.
Panasonic letos poprvé výrazně propaguje na CES svojí znovuoživenou značku Technics, která pro mě bývala srdcovkou. Inu, i Japonec se může zmýlit.
A asi nejpikantnější novinkou na CES pro fotografy je oznámení znovuoživení výroby tradičních filmových materiálů Kodak. Kodak se snaží vrátit i v oblasti digitální fotografie a investuje i do VR.
Nejdynamičtější ročník co jsem zažil
Letos se CES proměnil asi nejvíc za těch deset let co pamatuji. Došlo k velkým přesunům vystavovatelů a dokonce celých oborů mezi jednotlivými halami. Veletrh opět povyrostl a je nyní rozdělen do tří obrovských lokací. Zpřísnila se bezpečnostní opatření, šetří se na novinářích a obecně infrastruktuře veletrhu. V dopravě letos poprvé výrazně dominují Uber a Lift, které jsou populárnější než shuttle busy a klasické taxíky. A mění se toho mnohem víc.Například letos poprvé jsem ve větší míře zaznamenal expozice zavřené v pátek odpoledne a sobotu z náboženských důvodů. Můj oblíbený Starbuck nahradilo noname bistro a WiFi v press centru se letos jmenuje Darthvader :)
Regionální posun inovací
CES je již dlouho opravdu globální záležitostí, jak z pohledu vystavovatelů, tak návštěvníků. Je zajímavé sledovat, jak se geograficky mění to, odkud přichází nejvíc inovací a energie do spotřební elektroniky. Před deseti lety to bylo USA a Japonsko - hlavní trendy určovali americké IT firmy a Japonští výrobci. Před pěti lety to už byla Korea, Thaiwan a Silicon Valley startupy. Letos je opravdu silně cítit vzestup Číny, která se mění z výrobny ve skutečného inovátora. Na veletrhu dominují značky jako Xiaomi, ZTE, Huawai, Panda apod. V posledních 2 letech je také vidět velice intenzivní státní podpora pro start-upy v některých evropských zemích. Francie, Holansko, Německo jsou tahouny a letos první pokus podnikl i CzechInvest, byť zatím spíš symbolický.Co je trendy
Proti loňskému roku se výrazně změnila struktura těch oborů, které jsou trendy či chceteli IN. Než se k nim dostanu podrobněji, rád bych zdůraznil, že Trendy nutně neznamená významný, úspěšný či perspektivní. Jde o oblasti, které se nejaktivněji prezentují a do nichž se nejvíc investuje. Jestli uspějí, jak masově a zda budou profitabilní se teprve ukáže.Roboti a umělá inteligence
Zejména v Silicon Valley se do umělé inteligence investují v posledním roce neuvěřitelné sumy. Strojové učení, umělá inteligence a roboti jsou vidět ve všech oborech. Asi největší pozornosti se dnes věnuje samořídícím autům, ale záběr je mnohem větší. Osobně v AI vidím největší potenciál na zlomové produkty.AR a VR
Další oblastí, která vyzrává do podoby konkrétní a zajímavých produktů je rozšířená realita (AR) a virtuální realita (VR). Nejdál mi dnes přijde záznam 360°videa, což je oblast, ve které se letos objevily desítky skvělých produktů. I zobrazování se výrazně posunulo kvalitativně dopředu a zejména v oblasti zábavy a her má šanci na masové rozšíření.Mobilní 5G sítě
Hodně se letos mluví o mobilních sítích 5. generace. Hráčů, kteří chtějí mluvit do specifikace 5G je hodně a potenciál je obrovský. Sice to bude ještě pár let trvat, ale 5G sítě mohou zcela změnit naše návyky v oblasti přenosu dat.Chytré cokoli
Oblasti chytrých domů, fitness, zdraví a nositelné elektroniky letos neuvěřitelně dospěly. Ze startupů se staly zavedené značky, trh se konsoliduje, revoluci nahrazuje evoluce a řada produktů začíná dávat mnohem větší smysl než dřív.Drony
Asi největší potenciál tržního růstu mají letos drony. Technologie dospěla, produkty jsou dostupnější, spolehlivější, snáze ovladatelné a sexy. Kdybyste nevěděli co mi dát letos k narozeninám, tak DJI Mavic PRO je správná volba. Mimochodem právě v době CESu bylo oznámeno, že DJI (výrobce dronů) koupil Hasselblad (tradiční top foto značku). Ano, dronaři kupují špičkovou foto značku, ne obráceně!Co je spíš out
Jsou i obory, které jsou na ústupu ze světla reflektorů. Tím neříkám, že zaniknou, jen mají své zlaté časy už za sebou nebo se ukázalo, že potenciál na masovost v nich prostě není.Digitální fotografie
Svou opravdu těžkou dobu zažívá tradiční digitální fotografie. Novinky představené na CES jsou k smíchu nebo možná k pláči. Nikon představil D5600, který rozhodně nenaplnil očekávání zejména s ohledem na to, že ani na photokině Nikon nezazářil. Canon představil G9 X II, což také není to, po čem by všichni toužili. Panasonic představil model GH5, který vlastně představil už na photokině a pár objektivů, Fujifilm se zmohl jen na “grafitovou” edici jinak skvělé X-Pro2 a Olympus pro jistotu letos nedorazil. Na stánku Sony je největší inovací to, že po mnoha letech konečně předělali stánek, ale nových produktů zde příliš nenajdete.Počítače
Úplně out jsou počítače a je jedno jestli stolní nebo notebooky. V oblasti procesorů je největší zprávou, že Microsoft a možná i Apple plánují přidat podporu ARM procesorů v klasických počítačích. Notebook se třemi 4K displeji vypadá impozantně, ale kdo si ho koupí upřímně nevím. Dokonce ani USB-C a TB3 nestačili na to, aby stánky výrobců příslušenství, komponent a perifesií za něco stály. Počítače jsou prostě nuda!Mobilní telefony a tablety
Bohužel v zásadě to samé platí o mobilních telefonech a tabletech. V této oblasti jsme dosáhli stavu, kdy výrobci nevědi, jakou další smysluplnou inovaci přinést. Displeje jsou špičkové už i v těch nejlevnějších modelech. Výkon, fotoaparát, úložiště - vše je lepší než co většina uživatelů dokáže využít. A tak jedinou zásadní změnou je nástup čínských výrobců do vyšších cenových kategorií.Gadgety a start-upy
Svým způsobem opadá zájem i o nejrůznější “chytré” gadgety. V Eureka parku je sice 600 startupů a nabízejí více či méně smysluplné novinky, ale zřejmě jsme už vyčerpali představivost tvůrců a hlavně reálné potřeby uživatelů. Asi nejzajímavější novinkou tak je Lego Boost. Víc o limitech v inovaci jsem napsal v samostatném článku.3D tisk
A posledním otloukánkem je bezesporu 3D tisk. technologie je to krásná, produkty jsou vyladěné a i letos mají svou sekci na CES. Nicméně se ukázalo, že 3D tisk patří do komerční sféry, ale domácnosti jej zatím nechtějí a nepotřebují. Ambice stát se tahounem spotřební elektroniky se nenaplnila a trh se konsoliduje. Nejzajímavější zprávou v oboru je tak fakt, že českému Prusa3D se obrovsky daří a letos rozhodně z českých firem zazářili na CESu nejvíc.Překvapivé návraty
Na závěr bych rád přidal několik návratů, které aspoň mě osobně překvapili.V první řadě je to fakt, že výrobcům televizí se po špatných letech opět daří najít smysluplnou inovaci. Po propadáku v podobě 3D TV a neúspěšném trendu zakřivených televizí se ukázalo, že OLED obrazovky se 4K a 8K rozlišením a HDR technologií dokáží reálně výrazně zlepšit zážitek uživatele. Zatím nejde o cenově dostupnou technologii a obsahu ve 4K není dost, ale během krátké doby si dokáži představit další generační skok v kvalitě TV.
Z firem překvapí návrat severských Ericssonu a Nokie. První jmenovaný se snaží bojovat o podíl v přechodu na 5G sítě zejména s čínskými výrobci infrastruktury a na CES se vrátil po letech. Nokia zase koupila Whithings a snaží se kromě návratu na trh mobilních telefonů proniknout i do oblasti fitness a zdraví.
Panasonic letos poprvé výrazně propaguje na CES svojí znovuoživenou značku Technics, která pro mě bývala srdcovkou. Inu, i Japonec se může zmýlit.
A asi nejpikantnější novinkou na CES pro fotografy je oznámení znovuoživení výroby tradičních filmových materiálů Kodak. Kodak se snaží vrátit i v oblasti digitální fotografie a investuje i do VR.
Komentáře
Okomentovat