Proč (ne)chodit na start-up akce jako návštěvník

Už začátkem roku jsem psal poměrně nelichotivý článek o tom, že si myslím, že většina start-up konferencí je v podstatě ztrátou času a vyhozením peněz. Před dvěma týdny jsem se měl možnost zúčastnit Web Summitu v Dublinu, což je jedna z největších start-up akcí v Evropě vůbec. Jako návštěvníka by mě nikdy nenapadlo se na takovou akci vydat, ale protože jsme byli vybráni s našim projektem Fripito mezi pozvané start-upy v programu Web Summit Alpha, neodolali jsme. Své poměrně pozitivní pocity jakožto vystavovatele jsem popsal na našem Fripito blogu. Nicméně jeden den jsem věnoval akci jako návštěvník, a z tohoto pohledu to celé vyznívá trochu jinak. Proč?

Co je Web Summit? 

Předpokládám, že většina z vás neměla tu čest a myslím si, že pro pochopení dalšího textu je důležité přiblížit, o čem je řeč. Web Summit je akcí pro start-upy, o start-upech a vlastně je sama start-upem. To znamená, že během 4 let se z malé lokální akce stala mega hvězda prezentující přes 2 000 start-upů (většina za to pěkně mastně platí) pro cca 25 000 návštěvníků, kteří za to hodně platí skoro všichni. Během tří dnů se z dublinského dostihového výstaviště stal doslova ráj všech milovníků technologických bublin, buzzwords, osobností apod. Pikantní na tom je, že přestože šlo o akci s neuvěřitelným rozpočtem, počtem organizátorů atd. nepodařilo se opět zařídit ani funkční WiFi. Takže například aplikace Web Summitu pro mobilní telefony byla úplně k ničemu. Inu velké akce mají velké mouchy a věřím, že přesun do Lisabonu v roce 2016 akci prospěje.

Akce plná energie

V podstatě jediným aspektem, který pro mě jakožto návštěvníka fungoval, byla všudypřítomná energie. Pokud se cítíte vyhořelí, nebaví vás zaměstnání a toužíte po nějaké nové energii i za cenu vzdušných zámků a slibů, které vám nikdo nikdy nedokáže splnit, tak jeďte na velkou start-up konferenci. Zejména na hlavním pódiu se střídal jeden úspěšný start-upista za druhým, do toho sotva zletilé, ale o to populárnější hvězdy Youtube a nechyběli ani visionáři slibující nový svět, kam se jen podíváte. Poctivý splněný "americký sen", kam jste jen dohlédli. Abychom si rozuměli, osobně si myslím, že na tom není nic špatného. Člověk občas potřebuje dočerpat energii a je dobré si poslechnout příběhy těch úspěšných a nechat se inspirovat. Jen je potřeba se pak vrátit na zem a uvědomit si, že šance založit další Facebook, vybudovat Amazon či stát se slavnou blogerkou jsou limitně blízké nule. Navíc pokud chcete uspět a stát se příštím řečníkem, tak máte jedinou jistotu. Tak jak to udělali ti, co prezentují, to již nepůjde. Buď vymyslíte svůj unikátní, zcela nový a neotřelý nápad, a nebo zapadnete mezi miliardu copycatů.

"Odborné" přednášky pro absolutní laiky 

Co bohužel zcela nefungovalo, byly rádoby odborné přednášky. Neviděl jsem zdaleka všechny, netvrdím, že nebyly výjimky, ale to, co jsem viděl, byla absolutní tragédie. Navštívil jsem zdánlivě zajímavý průřez: 2x business development, 2x marketing, 2x content, 2x future of mobile a jako bonus jednu o tom, jak zbohatnout. To, že ta poslední bude úplná blbost, jsem nepochyboval a jen jsem se chtěl ujistit, že každá země má svého Kirše. Bohužel i všechny ostatní přednášky byly zcela povrchní, bezobsažné žvásty plné líbivých, populárních slovíček (buzzwords) bez jakékoli praktické hodnoty. Bohužel se obávám, že jinak to ani nejde. Chápu zcela řečníky, že je těžké připravit odbornou přednášku, když vůbec nevíte, kdo je v publiku a navíc nejste odborník, ale marketingová viceprezidentka Googlu zvyklá na krásný hodinový honorář za nekonečné a nic neřešící porady. Takže přátelé, pokud se chcete dozvědět něco o marketingu, běžte na marketingovou konferenci. Chcete se naučit něco o businessu? Tak běžte studovat MBA. Pokud jdete na obecnou koncefenci, čekejte obecné bláboly.

Hodně naleštěné výkaly 

Závěrem si neodpustím povzdech nad tím, že kolem start-upů se zejména v zahraničí vytvořilo samostatné průmyslové odvětví. S trochou nadsázky by se dalo říct, že po světě běhají statisíce leštičů výkalů, kteří se snaží živit tím, že se nezkušeným start-upistům a naivním investorům snaží prodat absolutně nesmyslně předražené a o to naleštěnější lejno. V podstatě ve všech myslitelných oborech (marketing, PR, právní služby, vývoj, couching, finanční služby, ASO, SEO, atd.) existují normální ceny pro normální firmy a pak start-upové, které jsou většinou o řád dražší, ale za to mají nádherný web, pitch a prezentaci. Takže samolepka, která bežně vyjde asi na 10 haléřů při objednávce 1 000 ks, se dá koupit ve start-up balíčku 50 ks za výhodných 29 USD. Hodina práce programátora může stát i 890 USD, když je to senior mobile developer s lean testing skills, a neptejte se, kolik stojí právník. Protože existuje toto start-up odvětví, jsou akce typu WebSummit plné "investorů" kolem 25 let a většinou s rusky znějícím křestním jménem, upachtěných Indů, kteří se snaží nabízet své "super levné" služby a ostřílených odborníků na cokoli s hodinovou sazbou 500 EUR a víc.

Pokud plánujete dělat start-up nebo nedejbože nějaký děláte, vřele doporučuji na akci typu WebSummitu vyrazit. První den se opíjejte slávou, čerpejte energii z osobností a jejich úspěchu. Pak se večer zajděte podívat na bezdomovce v parku, vraťte se nohama na zem a druhý den se běžte znovu podívat na to panoptikum, které tyto akce skýtají. Prostě se jen procházejte po akci, poslouchejte hovory a sledujte typy lidí, kteří je vedou. Zjistíte, že ti opravdu úspěšní nemají na visačce napsáno investor, ale návštěvník. Že opravdu dobré nápady se neprodávají, ale kupují. A že sleva nutně neznamená, že něco není 10x dražší než kdekoli jinde, kde se to neprodává start-upistům.

Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Benzín v USA

Jak jsem uběhl půlmaraton